500zł emisje do stycznia 1946

Pod koniec drugiej wojny światowej w Lublinie powołano Polski Komitet Wyzwolenia Narodowego. Pełnił on rolę tymczasowego rządu, układ sił w Polsce sprawił, że był on zależny od rządu w Moskwie. Już w sierpniu 1944roku w celu unormowania sytuacji finansowej powołano w Lublinie Kasę Resortów, której szybko zmieniono nazwę na Centralną Kasą Skarbową. Już 27 sierpnia 1944 roku PKWN w dekrecie określiła, że wprowadza się polskie pieniądze na terenach wyzwolonych, które mają zastąpić będące w obiegu banknoty okupacyjne oraz radzieckie ruble. Pierwsze banknoty były wydrukowane w ZSRR w moskiewskiej drukarni GOZNAK.

Zdjęcie znalezione na stronie Wikipedia.org

Były to nominały od 50groszy do 500zł. Banknot najwyższego nominału pierwszych edycji nie był najszczęśliwszym. Już od początku dręczyły go kłopoty. Podobnie jak inne banknoty pierwszej edycji banknot ten miał błędnie przetłumaczony tekst noty prawnej gdzie zamiast słowa „obowiązkowe” widniało słowo „obowiązkowym” niby małe potknięcie ale… Pierwsze banknoty były wykonane na papierze wyprodukowanym w ZSRR. Kolorystyka nadruku była utrzymana w stalowych barwach, jednak poszczególne serie różniły się od siebie odcieniami. Kolor papieru użytego do druku tego banknotu to kremowy.

Banknot był wydrukowany jeszcze w jednej serii w 1944 roku w drukarniach polskich i miał już poprawioną notę prawną. Podobnie jak większość banknotów z tego okresu znaki wodne miały kształt wydłużonej gwiazdy i był umieszczony na całej powierzchni banknotu. Banknot był chyba ten był najczęściej fałszowanym banknotem z pierwszych serii i już w 1945 roku został wycofany z obiegu. Kolejny raz banknoty o nominale 500zł pojawił się w styczniu 1946 roku wraz z nowym banknotem 1000zl.

Bankiem emisyjnym tego banknotu był Narodowy Bank Polski. Był to o wiele nowocześniejszy banknot od emisji z roku 1944. Jego znak wodny miał kształt jaśniejszych i ciemniejszych liter „W”. Banknot był zaprojektowany przez Wacława Borowskiego i utrzymany był w obowiązującej stylistyce socrealizmu. Awers zdobiły rysunki postaci stoczniowca oraz rybaka, natomiast na rewersie umieszczono widok Gdańska od strony Wełtawy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *